Tekst jednolity Statutu
uwzględniający zmiany wprowadzone na Walnym Zebraniu Delegatów w dniu 27.12.2017 r.
STATUT
ŁÓDZKIEJ FEDERACJI SPORTU
ROZDZIAŁ I
NAZWA, TEREN DZIAŁANIA, SIEDZIBA WŁADZ, CHARAKTER PRAWNY
§ 1
- Związek Stowarzyszeń Łódzka Federacja Sportu zwana dalej „FEDERACJĄ”, jest interdyscyplinarnym związkiem związków sportowych oraz klubów sportowych spełniających warunki członkostwa określone w Statucie.
- Terenem działania Federacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą Miasto Łódź.
§ 2
- Federacja opiera się na zasadach dobrowolności, samorządności, trwałości zrzeszenia.
- Federacja realizuje cele niezarobkowe. Wszelkie dochody Federacji przeznaczane są na realizację jej celów statutowych.
§ 3
- Federacja działa na podstawie niniejszego statutu oraz przepisów prawa obowiązujących w zakresie jej działalności.
- Federacja posiada osobowość prawną.
- Federacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji, związków i zrzeszeń o podobnym zakresie działania.
§ 4
Federacja samodzielnie określa programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące swej działalności.
§ 5
- Federacja opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków.
- Dla realizacji swoich celów statutowych Federacja może zatrudnić pracowników.
- Pracownikami zatrudnionymi przez Federację, do prowadzenia określonych spraw mogą być również członkowie związków sportowych lub klubów sportowych wchodzących w skład Federacji.
- Prezes i członkowie Zarządu mogą być zatrudnieni przez Federację tylko w następujących przypadkach:
- do prowadzenia spraw, których realizacja wykracza poza obowiązki wynikające z pełnionej społecznie funkcji,
- w sytuacji, gdy praca wykonywana na rzecz Federacji przez osobę funkcyjną odpowiada dziennemu wielogodzinnemu zatrudnieniu, lub uniemożliwia zatrudnienie u innego pracodawcy.
§ 6
Federacja może używać pieczęci oraz posiadać odznakę organizacyjną.
§ 7
Federacja może współpracować z organami administracji rządowej, samorządu terytorialnego oraz organizacjami sportowymi, społecznymi i innymi podmiotami.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 8
Celem Federacji jest:
- promocja, upowszechnianie i rozwój kultury fizycznej, sportu i turystyki na terenie Województwa Łódzkiego, Rzeczypospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej,
- opracowanie kryteriów podziału środków finansowych niezbędnych dla rozwoju i funkcjonowania poszczególnych dyscyplin sportowych,
- inspirowanie nowoczesnych rozwiązań metodyczno – szkoleniowych,
- pomoc w przygotowaniu reprezentacji Województwa Łódzkiego do udziału w ogólnopolskim współzawodnictwie sportu i innych zawodach rangi krajowej lub międzynarodowej,
- sprawowanie wszechstronnej opieki szkoleniowej i organizacyjnej nad swoimi członkami,
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań i analiz z działalności członków Federacji,
- realizowanie zadań publicznych oraz własnych w zakresie upowszechniania kultury fizycznej, sportu i turystyki, a w szczególności rozwoju sportu dzieci i młodzieży na terenie całego kraju i Unii Europejskiej oraz koordynowanie działań wszystkich stowarzyszeń i organizacji członkowskich, a także ochrona praw i interesów swoich członków, oraz wychowywanie młodzieży przez sport i turystykę, uwzględniając przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym, w szczególności narkomanii i alkoholizmowi,
- współdziałanie w programowaniu, koordynacji, przygotowaniu i zabezpieczeniu, opieki lekarskiej, badań diagnostycznych, a także wprowadzanie bezpiecznych środków farmakologicznych niezbędnych do rozwoju dzieci i młodzieży, bądź używanych do regeneracji i odnowy biologicznej wynikających z procesu szkoleniowego i specyfiki danej dyscypliny sportowej,
- programowanie systemu wychowawczego oraz zasad fair play, zwalczanie wszelkich wynaturzeń, a w szczególności dopingu w sporcie,
- tworzenie warunków dla rozwoju bazy sportowej,
- realizowanie lub współdziałanie w prowadzeniu działalności z zakresu sportu i turystyki osób niepełnosprawnych i osób w podeszłym wieku,
- udział w działalności organizacji krajowych i międzynarodowych,
- prowadzenie działalności w zakresie niepublicznych szkół sportowych, Szkół Mistrzostwa Sportowego, ośrodków rekreacyjnych, specjalistycznych, turystycznych lub innych związanych z upowszechnieniem i rozwojem kultury fizycznej, sportu i turystyki,
- wszelkie inne działania zmierzające do realizacji celów statutowych Federacji.
§ 9
Cele wskazane w postanowieniu § 8 Federacja może realizować we własnym zakresie lub za pośrednictwem związków sportowych, klubów sportowych oraz względnie innych podmiotów działających na terenie woj. łódzkiego, Rzeczypospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej.
§ 10
- Federacja realizuje swoje cele przez:
- organizowanie oraz współudział w przeprowadzaniu imprez sportowych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej,
- uzyskiwanie środków materialnych potrzebnych do rozwoju kultury fizycznej i sportu,
- nadzór nad właściwą gospodarką finansami przekazanymi na realizację zadań zleconych,
- prowadzenie biura i zapewnienie obsługi administracyjnej oraz finansowo – księgowej jej członkom,
- reprezentowanie swoich członków wobec władz państwowych i samorządowych,
- organizowanie doszkalania i szkolenia: trenerów, instruktorów sędziów i innych osób działających w sporcie, w tym poprzez współdziałanie z odpowiednimi instytucjami i organizacjami oraz wydawanie odpowiednich publikacji,
- opiniowanie kierunków rozwoju kultury fizycznej, sportu i turystyki,
- prowadzenie działalności promocyjnej i reklamowej związanej z kulturą fizyczną, sportem i turystyką,
- programowanie, opracowywanie i wydawanie wytycznych w zakresie organizacji sportu i turystyki,
- planowanie i rozliczanie akcji szkoleniowych, zawodów i imprez o charakterze sportowym, a także składanie sprawozdań rzeczowo-finansowych ich zleceniodawcom,
- podejmowanie innych działań niezbędnych do realizacji celów statutowych, w tym pozyskiwanie środków finansowych.
- Federacja prowadzi działalność pożytku publicznego, zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w następującym zakresie:
- działalność o charakterze nieodpłatnym wymienioną w § 10 pkt 1 ,
- działalność o charakterze odpłatnym wymienioną w § 10 pkt 1
§ 11
- Federacja w zakresie swej działalności może realizować zarówno zadania własne, jak i zlecane przez organy administracji państwowej lub organy jednostek samorządu terytorialnego oraz inne podmioty.
- Federacja może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, lecz uzyskany ewentualny dochód jest w całości skierowany na działalność statutową. Decyzję w przedmiocie podjęcia, jak i rodzaju działalności gospodarczej podejmuje Zarząd.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE FEDERACJI, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 12
Członkowie Federacji dzielą się na:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych
§ 13
- Członkami zwyczajnymi Federacji mogą być:
- związki sportowe o zasięgu wojewódzkim, które działają nieprzerwanie przez okres 3 lat poprzedzających datę złożenia wniosku o przyjęcie w poczet członków,
- kluby sportowe, które nie posiadają własnego związku sportowego o zasięgu wojewódzkim, działające nieprzerwanie przez okres 5 lat poprzedzających datę złożenia wniosku o przyjęcie w poczet członków.
- W poczet członków zwyczajnych Federacji mogą zostać przyjęte także związki sportowe o zasięgu wojewódzkim lub kluby sportowe, które prowadzą działalność przez okres krótszy niż określony w postanowieniu ustępu powyższego, mogące się wykazać istotnymi osiągnięciami klubu lub klubów zrzeszonych w danym związku sportowym w zakresie szkolenia zawodników.
- Członków zwyczajnych przyjmuje podejmując stosowną uchwałę Zarząd na podstawie pisemnego zgłoszenia, do którego należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie przesłanek określonych w postanowieniu ustępu 1 lub 2.
- Członkami wspierającymi Federacji mogą być krajowe i zagraniczne osoby prawne, krajowe i zagraniczne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną oraz pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające obywatelstwo polskie lub cudzoziemcy. Wymienione podmioty mogą zostać członkami wspierającymi o ile są zainteresowane realizacją celów Federacji, zadeklarują pisemnie wspieranie działalności Federacji organizacyjnie, finansowo, rzeczowo lub w inny sposób, oraz zostaną przyjęte przez Zarząd Federacji na podstawie uchwały.
- Godność członka honorowego, w szczególności Honorowego Prezesa nadaje w formie uchwały Walne Zebranie Delegatów osobom fizycznym szczególnie zasłużonym dla Federacji i sportu w województwie.
§ 14
- Członkowie zwyczajni Federacji mają prawo do:
a. biernego i czynnego prawa wyborczego do władz Federacji, przy czym czynne prawo wyborcze może być realizowane poprzez wybór delegatów,
b. zgłaszania postulatów i wniosków wobec władz Federacji. - Członkowie honorowi oraz osoby posiadające godność Honorowego Prezesa, posiadają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego prawa wyborczego, a także zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
- Członkowie wspierający posiadają prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
§ 15
- Członkowie zwyczajni Federacji są zobowiązani do:
- aktywnej działalności na rzecz rozwoju i podnoszenia poziomu sportowego w Województwie Łódzkim, Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej,
- przestrzegania postanowień Statutu, wydanych regulaminów oraz uchwał Zarządu Federacji,
- regularnego opłacania składki członkowskiej w wysokości określonej przez Walne Zebranie Delegatów Federacji.
- Członkowie wspierający zobowiązani są w szczególny zadeklarowany sposób przyczyniać się do realizacji celów statutowych Federacji.
- Członkowie honorowi zobowiązani są do:
- aktywnej działalności na rzecz rozwoju i podnoszenia poziomu sportowego w Województwie Łódzkim, Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej,
- przestrzegania postanowień Statutu, wydanych regulaminów oraz uchwał Zarządu Federacji.
§ 16
- Utrata członkostwa w Federacji następuje przez wykreślenie lub wykluczenie członka.
- Wykreślenie członka dokonywane jest przez Zarząd Federacji w następujących wypadkach:
- rezygnacji z członkostwa zgłoszonej przez członka na piśmie do Zarządu Federacji,
- likwidacji członka Federacji,
- śmierci członka wspierającego, członka honorowego oraz osoby posiadającej godność Honorowego Prezesa.
- Wykluczenia członka Federacji dokonuje Zarząd Federacji w następujących przypadkach:
- rażącego naruszenia postanowień niniejszego Statutu lub uchwał władz Federacji,
- zalegania ze składkami członkowskimi za okres przekraczający 3 miesiące,
- popełnienia czynu, który godzi w dobre imię Federacji.
- Od uchwały Zarządu Federacji w przedmiocie wykluczenia członkowi przysługuje prawo pisemnego odwołania się do Walnego Zebrania Delegatów w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o wykluczeniu członka. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu. Rozpatrzenie odwołania następuje na kolejnym Walnym Zebraniu Delegatów, którego uchwała jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE FEDERACJI
§ 17
Władzami Federacji, są:
- Walne Zebranie Delegatów,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Prezydium Zarządu.
§ 18
- Kadencja władz Federacji trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym. Do władz Federacji wchodzą osoby, które kolejno otrzymały najwyższą liczbę głosów.
- Uchwały władz Federacji podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, o ile dalsze postanowienia nie stanowią inaczej.
§ 19
- Władzom Federacji przysługuje prawo kooptacji członków do swojego składu w przypadku wygaśnięcia mandatu członka władz Federacji, jednak liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków władz pochodzących z wyboru.
- W przypadku zmniejszenia się liczby członków władz o więcej niż 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru należy w terminie do 3 miesięcy dokonać ponownego wyboru danej władzy Federacji.
§ 20
- Prezesem Federacji wybranym w odrębnym głosowaniu oraz członkami Zarządu i Komisji Rewizyjnej Federacji mogą być wyłącznie osoby będące delegatami na Walne Zebranie Delegatów, na którym dokonuje się wyboru ww. organów.
- W przypadku ustąpienia, zawieszenia lub niemożności pełnienia funkcji prezesa w Zarządzie, Zarząd powierza pełnienie tej funkcji wiceprezesowi lub sekretarzowi lub innemu członkowi Zarządu pochodzącemu z wyboru, na czas do następnych wyborów do władz. W przypadku ustąpienia prezesa z funkcji zostaje on nadal członkiem Zarządu, w innym przypadku Zarządowi przysługuje prawo opisane w § 19 ust. 1.
- Osoba, której nadano godność Prezesa Honorowego nie może kandydować do Władz Federacji ani być delegatem na Walne Zebranie Delegatów.
§ 21
- Najwyższą władzą Federacji jest Walne Zebranie Delegatów zwoływane przez Zarząd.
- Walne Zebranie Delegatów może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Delegatów co dwa lata jest zwoływane jako sprawozdawcze i co 4 lata jako sprawozdawczo – wyborcze.
§ 22
Do kompetencji Walnego Zebrania Delegatów należy:
- uchwalenie generalnych kierunków działalności Federacji opracowanych w uzgodnieniu z władzami administracyjnymi i samorządowymi,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- podejmowania na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwał w przedmiocie udzielania absolutorium dla członków Zarządu,
- wybór Prezesa Federacji
- wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- określenie liczby członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej w granicach wskazanych w Statucie,
- nadawanie godności Prezesa i Członka Honorowego,
- rozpatrywanie odwołań od uchwały Zarządu Federacji w sprawie wykluczenia członka Federacji,
- uchwalanie Statutu i jego zmian,
- podejmowanie Uchwał o rozwiązywaniu się Federacji,
- decydowanie o wszelkich sprawach stowarzyszenia, dla których statut nie ustala kompetencji dla innych władz Federacji.
§ 23
- W Walnym Zebraniu Delegatów Federacji biorą udział:
- z głosem stanowiącym – delegaci członków zwyczajnych wybrani zgodnie z następującymi zasadami:
- okręgowym (wojewódzkim) związkom sportowym, które posiadają zrzeszonych do 15 klubów oraz klubom sportowym nieposiadającym własnych okręgowych (wojewódzkich) związków sportowych przysługuje 1 mandat delegata,
- okręgowym (wojewódzkim) związkom sportowym, które posiadają zrzeszonych powyżej 15 klubów przysługują 2 mandaty delegatów,
- z głosem doradczym – członkowie władz Federacji, którzy nie zostali wybrani na delegatów, członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście, osoby posiadające godność Honorowego Prezesa.
- z głosem stanowiącym – delegaci członków zwyczajnych wybrani zgodnie z następującymi zasadami:
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Delegatów członkowie zwyczajni, honorowi oraz zaproszeni goście są zawiadamiani przez Zarząd na piśmie lub w inny skuteczny sposób (np. e-mailem), co najmniej na 14 dni przed terminem obrad Walnego Zebrania Delegatów.
- Wskazanie delegatów przez członków zwyczajnych Federacji następuje każdorazowo na 7 dni przed wyznaczonym terminem Walnego Zebrania Delegatów.
§ 24
- Uchwały Walnego Zebrania Delegatów zapadają zwykłą większością głosów.
- Walne Zebranie Delegatów ma prawo podejmowania uchwał przy obecności, co najmniej ½ ogólnej liczby delegatów w pierwszym terminie, a w drugim terminie bez względu na liczbę delegatów.
§ 25
Każdemu delegatowi przysługuje jeden głos.
§ 26
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Delegatów może być zwołane na skutek:
- uchwały Zarządu podjętej większością 2/3 głosów,
- wniosku Komisji Rewizyjnej,
- wniosku zgłoszonego, przez co najmniej ½ ogólnej liczby członków zwyczajnych Federacji.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Delegatów zwoływane jest przez Zarząd w terminie dwóch miesięcy od dnia zgłoszenia wniosku lub podjętej uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 27
- Zarząd składa się z od 9 do 11 członków wybranych na Walnym Zebraniu Delegatów w tym wybranego zgodnie z § 20 ust. 1 Statutu Prezesa Federacji zwanego dalej „Prezesem”, który przewodniczy pracom i posiedzeniom Zarządu.
- Pierwsze posiedzenie Zarządu powinno być zwołane w ciągu 14 dni od dnia wyboru jego członków i jest zwoływane przez Prezesa.
- Na pierwszym posiedzeniu Zarząd zobowiązany jest wybrać ze swego grona Prezydium Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się, nie rzadziej niż raz na kwartał najpóźniej do 30 dnia miesiąca kończącego kwartał. Zakres działania organizacji oraz trybu pracy Zarządu określa uchwalony przez Zarząd regulamin.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy jego członków. Członkowie Zarządu mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Zarządu oddając swój głos także w trybie pisemnym, albo drogą elektroniczną. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
- Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 28
- Do kompetencji Zarządu należy:
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Delegatów,
- zwoływanie Walnych Zebrań Delegatów,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu do organizacji krajowych oraz międzynarodowych,
- prowadzenie spraw Federacji i reprezentowania jej na zewnątrz,
- powołanie Prezydium Zarządu spośród jego członków,
- podejmowanie decyzji związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników,
- występowanie do Walnego Zebrania Delegatów o przyznanie tytułu członka honorowego Federacji lub honorowego prezesa Federacji,
- powołanie Dyrektora Biura Federacji,
- uchwalanie planów pracy i planów finansowych,
- podejmowanie uchwał o przyjęciu lub wykreśleniu członka zwyczajnego lub wspierającego z Federacji a także o ich wykluczeniu z Federacji,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Federacji,
- ocena działalności sportowej i finansowej członków Federacji,
- realizowanie polityki władz rządowych i samorządowych w zakresie rozwoju i finansowania, kultury fizycznej, sportu i turystyki,
- zatwierdzanie schematu organizacyjnego Biura,
- powoływanie i odwoływanie komisji i zespołów problemowych, oraz ustalania dla nich regulaminów działania,
- ustalanie wysokości i terminów płatności składek członkowskich, a także podejmowanie uchwał o odstąpieniu lub częściowym obniżeniu wysokości składek członkowskich,
- nagradzanie i wyróżnianie działaczy, trenerów, sędziów i zawodników,
- podjęcie decyzji w formie uchwały o rodzaju i rozpoczęciu działalności gospodarczej.
- Do składania oświadczeń woli w imieniu Federacji oraz odbierania oświadczeń kierowanych do Federacji upoważnionych jest dwóch członków Prezydium Zarządu działających łącznie.
- Członkom stowarzyszenia przysługuje prawo odwołania się od uchwał Zarządu do Komisji Rewizyjnej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania uchwały, za pośrednictwem Zarządu.
- W czynnościach prawnych dokonywanych pomiędzy Federacją i członkiem Zarządu, Federację reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale Komisji Rewizyjnej.
§ 29
Poza innymi kompetencjami przyznanymi Prezesowi Zarządu mocą niniejszego Statutu, do jego kompetencji należy:
- kierowanie pracami Zarządu i Prezydium Zarządu,
- zwoływanie posiedzeń Zarządu i Prezydium Zarządu,
- wyznaczanie członka Zarządu zastępującego Prezesa w czasie jego nieobecności lub niemożności udziału w pracy Federacji,
- wnioskowanie do Zarządu o zatrudnienie członka Zarządu na podstawie umowy o pracę i określenie jego kompetencji.
§ 30
- Zarząd na wniosek Prezesa wybiera ze swego grona Prezydium Zarządu.
- W skład Prezydium Zarządu wchodzą: Prezes, 1-2 Wiceprezesów, Sekretarz Zarządu i Członkowie Prezydium.
- Prezydium Zarządu w okresie między posiedzeniami Zarządu posiada uprawnienia Zarządu Federacji zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Zarząd Federacji.
- Prezydium Zarządu decyduje o wewnętrznej strukturze Biura i obsadzie personalnej na poszczególnych stanowiskach.
- Prezydium odpowiada przed Zarządem Federacji za podjęte w jego imieniu decyzje. Prezydium ma obowiązek przedkładania sprawozdań z podjętych decyzji na każdym posiedzeniu Zarządu Federacji.
- Zebrania Prezydium odbywają się w miarę potrzeby między posiedzeniami Zarządu.
- Uchwały Prezydium zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
§ 31
- Komisja Rewizyjna Federacji składa się z od trzech do pięciu członków wybranych przez Walne Zebranie Delegatów, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego i 2 jego zastępców.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza raz w roku kontrolę całokształtu działalności Federacji ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności działań.
- Komisja Rewizyjna rozpatruje co roku sprawozdanie finansowe Federacji i sprawozdanie z działalności Zarządu oraz podejmuje stosowne uchwały w przedmiocie ich zatwierdzenia.
- Komisja Rewizyjna przedkłada Walnemu Zebraniu Delegatów sprawozdanie oraz posiada wyłączne prawo stawiania wniosku o udzielanie Zarządowi absolutorium.
- Protokoły z przeprowadzonej kontroli Komisja Rewizyjna przekazuje Zarządowi Federacji.
- Komisja Rewizyjna ma prawo wystąpienia do Zarządu Federacji z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz usunięcia nieprawidłowości.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji może brać udział w posiedzeniach Zarządu i Prezydium Federacji z głosem doradczym.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej może zostać osoba, która:
- nie jest członkiem Zarządu.
- nie pozostaje z członkiem Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, wspólnym pożyciu lub stosunku podległości z tytułu zatrudnienia lub z innego tytułu,
- nie była karana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 32
- Obsługę administracyjną Federacji prowadzi Biuro Federacji.
- Biuro Federacji działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zarząd.
- Dyrektor Biura Federacji jest powołany przez Zarząd, a swoje obowiązki realizuje na podstawie odrębnej umowy o pracę. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie biura, za wykonanie uchwał i decyzji Zarządu.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FUNDUSZE FEDERACJI
§ 33
Majątek Federacji stanowią nieruchomości, ruchomości, środki finansowe i inne prawa majątkowe.
§ 34
- Środki finansowe mogą być pozyskiwane z zachowaniem obowiązujących przepisów i pochodzą z:
- dotacji, subwencji,
- darowizn,
- składek członkowskich.
- ruchomości i środków finansowych przekazanych w użyczenie, dzierżawę lub na własność przez inne podmioty,
- dochodów z majątku Federacji,
- spadków i zapisów oraz może korzystać z ofiarności publicznej.
- Dochody uzyskane bezpośrednio przez członków Federacji stanowią ich wyłączną własność.
§ 35
Federacja gospodaruje majątkiem i funduszami zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 36
Federacja nie może:
- Udzielać pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Federacji w stosunku do swoich członków, pracowników Biura Federacji a także osób będących ich bliskimi.
- Przekazywać majątku na rzecz członków Federacji, pracowników Biura Federacji a także osób będących ich bliskimi, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, a w szczególności, jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- Wykorzystywać majątku na rzecz członków, pracowników Biura Federacji a także osób będących ich bliskimi, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykonanie wynika ze statutowego celu Federacji.
- Do osób bliskich zalicza się: współmałżonka, krewnego w linii prostej oraz krewnego w linii bocznej do II stopnia, powinowatego w linii bocznej do II stopnia, osobą związaną tytułem przysposobienia, opieki lub kurateli, a także osobę pozostającą w faktycznym pożyciu.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 37
- Uchwałę w sprawie zmiany Statutu lub rozwiązania Federacji podejmuje Walne Zebranie Delegatów większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej połowy liczby delegatów.
- Uchwała o rozwiązaniu Federacji określi sposób likwidacji i cel, na jaki zostanie przeznaczony majątek Federacji.
§ 38
Likwidator po zakończeniu swojej działalności składa Sądowi rejestrowemu wniosek o wykreślenie Federacji z Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 39
Interpretacja niniejszego Statutu należy w kompetencji Zarządu Federacji, a w przypadku wniesionych odwołań do Walnego Zebrania Delegatów.